Miten kirjoitan hyvän esittelyn yrityksestäni sijoittajille ja rahoittajille?

0
708
millainen on hyvä hissipuhe

Businessangels.fi julkaisee palvelussaan ilmaiseksi artikkeleita rahoitusta hakevista yrityksistä. Mikäli toisin ei ole mainittu erikseen yritysten esittelyt ovat yritysten tuottamia, ja he vastaavat itse aineistosta. Businessangels.fi ei erikseen tarkista artikkeleiden tietoja, vaan kehottaa sijoittajia varovaisuuteen.

Millainen on hyvä tiivistelmä eli hissipuhe sijoittajalle tai rahoittajalle?

Hissipuheen tulee olla ytimekäs ja helppo tajuinen. Kaikki sijoittaja eivät ole suorittaneet tutkintoa samalta alalta kuin sinä, vaan saattavat olla toimialasta kiinnostuneita vain rahan takia. Hyvä hissipuhe on ytimekäs ja se vastaa kysymyksiin, ketkä, mitä, millä?

Hissipuheen sisältö

Ensimmäiseksi hissipuhe pitäisi pystyä personoimaan juuri sopivaksi huomioiden lähestyttävä taho. BusinessAngels.fi palvelussa sijoittajat ja rahoittajat ovat hyvin erilaisia. Hyvä yleisohje on pitää hissipuhe mahdollisimman ytimekkäänä ja antaa vastaus yleisimpiin kysymyksiin, mitä käytännössä jokainen sijoittaja tai rahoittaja kysyy.

Mitä yritys tekee?

Ensimmäisen kappaleen pitäisi avata muutamalla lauseella se mitä yritys tekee. Meiltä kysytään (liian) usein, että eihän me voida julkisesti kertoa, mitä yrityksemme tekee. EI kemian alan yrityksen ei pidä julkaista sitä kassakaapissa olevaa kaavaa, vaan yrityksen tulee kertoa miten sillä kaavalla tehdään rahaa.

Kappaleen voit otsikoida, vaikka yrityksen nimellä, ja sitä kuvaavalla sloganilla. Businessangels.fi – luo kontakteja sijoittajiin ja rahoittajiin.

Kerro lyhyesti minkä ongelman yrityksesi ratkaisee ja miten olette parempia kuin kilpailijanne.

Jo tässä vaiheessa voi olla hyvä kertoa hieman missä vaiheessa yritys on. Osa sijoittajista etsii hyvinkin aikaisen vaiheen ideoita, kun taas osa sijoittaa tai rahoittaa vain yrityksiä joilla on jo liikevaihtoa ja näyttöä liiketoiminnan kannattavuudesta.

Ketkä tämän toteuttavat?

Sijoittajien ja rahoittajien tärkeimmistä päätös kriteereistä on monta näkemystä. Yrityksen avainhenkilöt, eli TEAM nousee kuitenkin kaikissa tutkimuksissa tärkeimpien listalle.

Kerro tässä kappaleessa ketkä toteuttavat ensimmäisessä kappaleessa kuvatun hankkeen. Oman kokemuksemme perusteella titteleitä tärkeämpää on osoittaa yrityksen avain teamin sitoutuminen hankkeeseen.

Millä tämä hanke toteutetaan – Tarjous sijoittajille ja rahoittajille?

Suoran tarjouksen esittämisestä sijoittajille on vähintään kaksi eri koulukuntaa. Suoran tarjouksen julkaiseminen saattaa johtaa asetelmaan, missä hyviäkin tahoja putoaa heti pois, vaikka neuvottelemalla olisi ollut mahdollista löytää yhteinen sävel. Toisaalta vähintään yhtä paljon hyviä tahoja putoaa pois, mikäli yrityksellä ei ole selkeää käsitystä, millä taloudellisilla resursseilla hanke toteutetaan.

Tässä kappaleessa olisi syytä viimeistään selkeästi kertoa yrityksen tila, eli onko kyseessä  vasta vain idea, vai hakeeko menestyvä yritys lisärahoitusta johonkin uuteen hankkeeseen.

Mitä varhaisemman vaiheen yritys on kyseessä, sitä vaikeampaa valuaation määrittäminen on. Jos yritys on hyvin varhaisessa vaiheessa niin suosittelemme kertomaan sen jo alussa ja tässä kappaleessa enemmänkin perustelemaan haettavan rahoituksen riittävyyttä.

Aivan liikaa on ideoita joiden valuaatio on miljoona euroa ja sadalla tuhannella eurolla saa kymmenien prosenttien osuuden yrityksestä. Ei ongelmana ei ole suuri valuaatio tai se, että rahaa ei olisi. Ongelmana on se että ammattimaiset sijoittajat ja rahoittajat näkevät heti, että haettavalla summalla ei hanketta toteuteta edes seuraavaan rahoituskierrokseen asti. Perustele siis hyvin, mitä rahoituksella saadaan aikaan!

Mikäli yritykselläsi alkaa jo olemaan jonkin verran virallisia lukuja voit julkaista ne tässä. Liikevaihtoa, käyttäjiä, tilaajia, asiakkaita?

BusinessAngels.fi palvelun ideana on luoda kontakteja ja avata keskusteluita. Mieti vielä kerran tarkkaan, miksi sijoittaja tai rahoittaja ottaisi juuri sinuun yhteyttä ja muista  yhteystietosi.

Tietojen jakaminen

Jaamme kaikki julkaistut artikkelit s-posti uutiskirjeessämme ja some-kanavissamme, eli lähetäthän meille vain tietoa minkä voimme jakaa julkisesti.

Lue lisää ja tutustu artikkelisarjaan “Sijoittajaviestintä on taitolaji”.

 

Tarvitsetko apua pitchaukseen? Lue lisää!