Sijoittajaviestintä on taitolaji: Winning Team

0
555
winningteam
tug-of-war

WINNING TEAM

“Minä, Repa & Vesku Oy – tässäkö winning team?” Miksi ammattisijoittaja etsii ammatilaisjoukkueita tai ainakin huippuamatöörejä? Eikö asenne ja kova pyrky ratkaisekaan kaikkea?

Aikanaan HJK oli tekemässä jalkapalloihmettä, 2 M€/a budjetilla kaatamassa 60 M€/a budjetin joukkuetta. Sittemmin valitettavasti kävi niin kuin kävi. Rahaa oli laitettu rutkasti voittajajoukkueen rakentamiseen, oli Huntelaaria ja Raulia jne. Ja voittajajoukkue sitten rämmittyään voitti.

Kun yrityksiä perustetaan, niin start-up joukkueita kasataan tai ne kasaantuvat usein aika sattumanvaraisesti. Joskus syntyy hyvä porukka ja sillä saadaan asioita vietyä loistavasti eteenpäin. Usein taas osaaminen on rikkonaista ja avainosaajia tietyiltä tuiki tärkeiltä alueilta puuttuu. Into ei aina korvaa osaamista.

Kaikissa yrityksissä on välttämättömiä toimintoja: tuotanto, talous, markkinointi, myyminen, tuotekehitys, IT jne. Välttämättömät asiat pitää hoitaa. Kaikkea ei tarvitse hoitaa itse, ihan omin käsin. Mutta jos palveluita ostetaan ulkoa, niin silloinkin jonkun pitää ymmärtää mitä tarvitaan, miten asiat saadaan toimimaan yhteistyössä ja mikä on palveluille oikea hinta.

Aloittavien yritysten ongelma on usein se, että yrityksen “joukkue” kasataan kuten kyläyhdistys tai joskus kuten sukujuhlat, ja sitten toivotaan, että pärjättäisiin ammattilaisbusineksessa. Kaikki businekset missä liikkuu yhtään enemmän rahaa ovat nyt tai lähitulevaisuudessa ammattilaisten halussa. Ammattilaisen yksi tunnusmerkki kun on se, että raha vainutaan jo kaukaa.

Aloittavat yritykset perustetaan usein samanmielisten ihmisten kanssa. Propelipäät vetävät puoleensa propelipäitä ja kammoksuvat kirjanpitäjiä. Myyntimiehet haluaisivat vaan myydä jne. Tämä on ihan sama kuin futiskentällä olisi vain 11 maalivahtia tai keskushyökkääjä olisi maalivahtina. Voittajajoukkuessa on monta pelipaikkaa ja niissä pitäisi olla sen pelipaikan mahdollisimman hyvin osaava pelaaja kohdallaan. Siis silloin kun puhutaan ammattilaistoiminnasta. Aivan eri asia on sitten FC Riutuva Kylä, joka tarjoaa virikkeitä syrjäytymässä olevien peräkammarin poikien aktivoimiseksi.

Sijoittajat ovat ammattilaisia ja odottavat olevansa tekemisissä ammattilaisten kanssa, koska heillä on omat rahat kyseessä. Eli yrityksen joukkue kannattaa rakentaa siten, että asiat tulevat parhaalla mahdollisella tavalla hoidettua, ja siten että sijoittajat uskovat juuri tämän joukkueen pystyvän hoitamaan homman kunnolla. Sijoittaminen on odotusarvoja ja luottamusta tulevaan. Jos laittaisit merkittävän summan omaa rahaasi jalkapalloon, niin uskoisitko FC Riutuvan Kylän vai Schalken voittavan ?

Kari Nurmi

www.nurmiconsulting.fi/